Waarom een goede performance van je website, webshop of webapplicatie onmisbaar is

Tegenwoordig is een goede performance van je oplossing – website, webshop of applicatie – onmisbaar. 50% van de website bezoekers blijven op je website als deze binnen 2 seconden geladen is. Als dit niet het geval is, dan ben je deze dus kwijt! Bezoekers haken af en dat heeft invloed op zowel de resultaten die je uit de website kunt halen als op de omzet die je met jou applicatie draait. Als bezoekers door de lange laadtijden afhaken, loop je op voorhand al omzet en leads mis. In deze blog gaan we verder in op performance. Wat het is, hoe het werkt en waarom een goede performance belangrijk is. Hoe je de performance verbetert en bewaakt ? Je leest het verder op in dit bericht. 

Wat is performance ?
Performance draait om de snelheid waarmee webpagina’s worden geladen en weergegeven in de browser van de bezoeker. Hoe deze snelheid word bepaald hangt af van diverse factoren. De belangrijkste factoren zijn:

  • Code
  • De Server
  • Hoeveelheid data
  • Hoeveelheid koppelingen met andere systemen
  • Type en kwaliteit van de verbinding (Het soort device dat wordt gebruikt en de schermgrootte hiervan)

Over het algemeen is een telefoon op een wifi-netwerk sneller dan op mobiel internet (al valt dit tegenwoordig ook niet meer te bevestigen) en is een desktop sneller met dan zonder internetkabel. Echter is deze snelheid wel weer afhankelijk van de verbinding.  Zo zijn openbare netwerken vaak minder snel dan het netwerk dat je thuis of op kantoor gebruikt.

Belang van goede performance
Het belang van goede performance daar kunnen we eigenlijk vrij kort over zijn. Een oplossing die snel werkt en geen lange wachttijd met zich meebrengt, draagt bij aan een sterke en stabiele gebruikers ervaring. Hierin halen we het nogmaals aan! Hoe langer de wachttijd hoe meer bezoekers je verliest! Hierdoor loop je dus leads en omzet mis!

Hoe verbeter je deze performance ?
Als de performance slecht is, wil je dit, om te voorkomen dat je omzet en leads misloopt, natuurlijk verbeteren. De performance wordt onder andere slechter door een trage server, trage code, veel data, zoals veel afbeeldingen, of grote datasets met productinformatie, en veel koppelingen. Door middel van optimalisaties en doordachte keuzes tijdens het bouwen kun je voorkomen dat de performance door deze punten slecht(er) wordt.

Over het algemeen maak je je oplossing sneller door te zorgen dat zaken pas worden geladen als je ze nodig hebt, in plaats van alles meteen laden zodra een pagina wordt geopend. Ook kun je onderdelen tegelijk laden in plaats van één voor één. Bijvoorbeeld wanneer een bezoeker drie verschillende bestanden nodig heeft om iets te kunnen bekijken.

Om de performance goed te kunnen waarborgen, moeten designers, front-enders, back-enders en DevOps engineers samenwerken. Keuzes van de ene discipline hebben invloed op het werk van de andere discipline. Het heeft niet veel zin als de ene discipline de performance heeft geoptimaliseerd, maar anderen dit niet doen.

Investeren in een goede performance is onmisbaar om het optimale uit je oplossing te halen. Ook al is je website inhoudelijk sterk of verkoop je exclusieve artikelen, een slechte performance zorgt hoe dan ook voor minder omzet en leads, omdat bezoekers afhaken bij lange laadtijden. Dit voorkom je door goede afspraken met je leverancier te maken, te monitoren en optimalisaties, zoals contentblokken pas laten laden als de bezoeker er naartoe scrollt, door te voeren.