Als communicatieprofessional ben je continu op zoek naar manieren om processen te stroomlijnen en kwaliteit te bewaken. Chatbots kunnen daarbij helpen. Door de toevoeging van chatbots zorg je al snel voor meer efficiëntie, kostenverlaging en een verhoogde klant- en medewerkerstevredenheid. Maar hoe start je daar nou mee?
- Bepaal het doel van je chatbot
- Verrijk je chatbot door koppelingen met externe systemen aan te leggen.
Door koppelingen te leggen met externe systemen lijkt je chatbot “slimmer”. Hij kan op meer vragen antwoorden en kan je hierdoor dus veel beter van dienst zijn. - Tone of voice.
Een chatbot blijft nog steeds een stukje software. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat de chatbot met een bepaalde “tone of voice” antwoord. Zorg ervoor dat dit menselijk en vriendelijk overkomt. Hierdoor behoudt je de bezoeker op je website. Komt de chatbot te agressief over dan zullen bezoekers al snel de website verlaten. - Neem de tijd om te testen.
2018 wordt het jaar van de chatbots. Chatbots worden vooral ingezet op E-Commerce websites. Denk hierbij aan webwinkels van de Albert Heijn of van de KLM. Bezoekers zijn toch vaak opzoek naar dat specifieke ingrediënt van een bepaald recept of wanneer een specifieke vlucht vertrekt. Dit soort informatie valt allemaal te verwerken door de chatbot. Dit zorgt er al snel voor dat je toch een stukje toe kan voegen aan de beleving van de bezoeker op jou website.